Staaldraadvallen

Vallen met een staaldraad voorloop op maat gemaakt

Een val met een RVS draad aan de lijn is een traditionele oplossing voor het hijsen van zeilen aan boord van jachten. Destijds was de belangrijkste reden om staaldraad te gebruiken de hoge breeksterkte en de beperkte rek. Tegenwoordig is het ook mogelijk een moderne supervezel als Dyneema of Stirotex te gebruiken, maar dat betekent ook dat de hardware moet worden gecontroleerd of aangepast. Om verschillende redenen kan een staaldraadval niet altijd volledig worden vervangen door een gevlochten lijn. Bijvoorbeeld omdat soms een lijn een grotere diameter hebben dan dat er door de mast heen kan.

IMG_4402
IMG_4404
Wire-to-rope_1
Wire-to-rope_4

Is het nog mogelijk om een nieuwe staaldraadval val te bestellen?

Bij de Lijnenspecialist werken we niet alleen met moderne touwen en allerlei soorten tuigage, maar hebben we ook veel splits mogelijkheden. Het is dan ook geen probleem om een nieuwe val, gemaakt met een staaldraad voorloop, te bestellen. Wij maken de val op maat volgens de opgegeven specificatie.

Wij maken de staaldraadvallen met hoogwaardig 7x19 RVS staaldraad en een dubbel gevlochten lijn van polyester. Premiumropes heeft een duurzame lijn ontwikkeld genaamd Eco Cruiser. Deze lijn is gemaakt van gerecycled polyester en is zeer geschikt voor deze klus.

Welke staaldraad-touw diameters kan ik bestellen?

De tabel geeft de mogelijke diameters weer tussen staaldraad en lijnen. In deze combinaties kunnen wij gesplitste vallen met staaldraad voorloop leveren.

Op het uiteinde van het staaldraad wordt meestal een oog gemaakt door middel van een Nicopress lashuls. Dit is mogelijk met of zonder RVS kous in het oog. Optioneel kan een sluiting in het oog gezet worden. Voor professionele tuigers is het ook mogelijk om de val zonder afwerking te leveren. Het uiteinde van de lijn kan met een takeling of met een Vlaams oog afgewerkt worden.

tabel_wire-2-ropeNL

Tuigage tips voor staaldraadvallen

(1) Het gebruik van RVS staaldraad voor vallen kan na verloop van tijd de schijven in de mast beschadigen. Dit gebeurt bij staaldraad sneller dan bij touw. Wij adviseren speciale schijven voor draadvallen te gebruiken en het tuigage regelmatig te inspecteren.

Schade aan het draad kan de constructie verzwakken. Gebroken strengen zijn een duidelijk teken om een val direct te vervangen. Het staaldraad mag geen scherpe buigingen hebben of vervormd zijn.

(2) Voordeel van een staaldraadval is de geringe diameter van het staaldraad. Hierdoor zijn smalle schijven en masttoppen mogelijk. Ook de wrijving op het draad is dan minimaal, mits de schijfdiameter groot genoeg is. Staaldraad heeft verder weinig rek en werkt daarom goed voor vallen.


Offerte voor een staaldraadval aanvragen

Vul het onderstaande formulier in en wij versturen snel een offerte.

Hoe maak je een val met staaldraad voorloop?

Het staaldraad en de lijn worden verbonden door middel van een specifieke splits. Het splitsen gebeurt in twee stappen: Eerst wordt de kern van de lijn aan het draad gesplitst. In de tweede stap wordt de mantel over de verbinding van de kern geschoven en wordt de mantel ook in het staaldraad gesplitst. Op die manier wordt een zeer stevige en sterke verbinding gemaakt die geleidelijk in diameter toeneemt.

Als je wilt zien hoe wij dit doen, bekijk dan onze video.

Kan ik een staaldraadval vervangen door een Dyneema lijn?

Het is mogelijk om staaldraadvallen te vervangen door een verjongde val gemaakt van een moderne lijn zoals de bijvoorbeeld de S Cup of DX Cup. Dit betekent wel dat de schijven in de mast mogelijk vervangen moeten worden. Zo zijn schijven voor staaldraad vaak V-vormig. Deze specifieke vorm is niet geschikt voor een (Dyneema) lijn. Het materiaal kan klem komen te zitten in deze vorm waardoor de lijn snel kan beschadigen. Ook de schijven na jaren zeilen beschadigd zijn door het staaldraad. Scherpe randen en bramen kunnen de nieuwe val van Dyneema eenvoudig doorsnijden. Het is daarom raadzaam de mast te controleren op scherpe randen en de schijven van de val te vervangen.

Staaldraadvallen met Dyneema voor dinghy's

Op dinghy's en kleine kielboten gebruiken veel zeilers een staaldraadval met een topslot of stopperbal(kogel). Bij de dunnere diameters van het staaldraad kan ook een enkelvoudige (ook wel kaal) Dyneema lijn ingesplitst worden. Dit kan omdat bij deze vallen het lijn alleen voor het hijsen gebruikt wordt en de val niet in een stopper vast gehouden hoeft te worden.

Voordelen: Deze combinatie is lichter en neemt geen water op. 


 

 

Staaldraadvallen voor kiel-midzwaarden

Zeiljachten met midzwaarden komen vaak voor in getijdenzeeën. De zware midzwaarden worden opgetild met een vertragings-systeem van blokken. Het deel van de zwaardval dat met het zwaard verbonden is, is meestal van staaldraad. Zo is het beschermd tegen schuren tegen de romp van de boot en tegen schelpen en dergelijke onder water. Om het staaldraad met het midzwaard te verbinden kunnen wij er naar wens een gaffel-, toggle-, draad- of oogterminal aan de staaldraadval walsen. Neem contact met ons op voor meer informatie of als je een prijsopgaaf wil.


FAQ

Kan ik zelf een staaldraad lijn splitsen?

jazeker - we hebben een handige video gemaakt met alle. Zie eerdere video voor de link. De instructie is ook uitgebreid te vinden in ons handboek "Splitsen van Moderne lijnen".

Welk splitsgereedschap heb ik nodig om een lijn aan een staaldraad te splitsen?

Onze tuigers gebruiken de onderstaande splitsgereedschappen voor een staaldraadval.

Wire-to-rope_8
Wire-to-rope_3
Wire-to-rope_7

Stuur ons een bericht via Whatsapp

Chat met ons