blog

blog

 

Waarom is de kern van mijn Dyneema lijn los van de mantel?

 

Een van de meest gebruikte manieren om een lijn af te werken is door het uiteinde te smelten met een aansteker of touwbrander. Dit is een hele effectieve manier voor polyester lijnen. De kern en mantel zijn hierbij van hetzelfde materiaal en smelten hiervoor goed aan elkaar vast.

Echter is dit geen goede afwerking voor lijnen met een Dyneema kern. Dit komt omdat de verschillende materialen niet goed aan elkaar vast smelten. Hierdoor kunnen mantel en kern van elkaar losraken. Lees blog

Takelingen

Om rafelen of breken van uiteinden van vallen, schoten en lijnen te voorkomen, kun je een whipping of takeling aanbrengen. Lees blog

Wat is de beste sluiting voor mijn val of schoot?

Wij krijgen veel vragen over het kiezen van de juiste sluiting. Er is een grote verscheidenheid aan soorten en materialen waardoor het soms moeilijk is om een juiste keuze te maken. In dit blog leggen we uit welk type sluiting je het beste kan kiezen. Lees blog

Welke diameter zijn mijn lijnen?

Lijnen zijn er in verschillende diktes en er zijn duidelijke tabellen met geadviseerde diameters. Maar hoe weet je nu welke diameter je vallen en schoten zijn? Hoe meet je dit eigenlijk op? Lees blog

Wat is het verschil tussen Dyneema en polyester?

Dyneema® en polyester zijn de twee meest gebruikte materialen bij het maken van touwwerk voor de zeilsport. Bij het maken van touwwerk wordt er vaak gekozen tussen een van deze vezels. Soms worden Dyneema® en polyester garens ook in combinatie gebruikt.  Lees blog

Staaldraadvallen

Bij de Lijnenspecialist werken we niet alleen met moderne touwen en allerlei soorten tuigage, maar hebben we ook veel splits mogelijkheden. Het is dan ook geen probleem om een nieuwe val, gemaakt met een staaldraad voorloop, te bestellen. Wij maken de val op maat volgens de opgegeven specificatie. Lees blog

Waarom viert mijn schoot niet goed?

Viert je grootschoot niet goed en loopt de lijn heel stroef dan is dat lastig zeilen. Met name als het niet zo hard waait is merk je dit heel erg. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Een van de redenen hiervan kan zijn dat er veel weerstand zit op het lager. Lees blog

Hoe weet ik van welk materiaal mijn val of schoot gemaakt is?

In de zeilsport zijn er veel verschillende soorten lijnen. En het valt niet altijd mee om te herkennen wat voor lijnen er op een boot zitten. Zeker niet als de lijnen al een tijdje gebruikt zijn. Maar hoe kom je erachter waar een lijn van gemaakt is? Lees blog

Wat is de juiste stagspanning voor mijn boot?

Het trimmen van je mast door middel van stagspanning is erg belangrijk. Met de juiste mastbuiging heb je bij alle windcondities controle over het zeilprofielLees blog

Wat voor soort blok of katrol moet ik kiezen?

Er zijn veel verschillende blokken en katrollen te vinden, maar hoe weet je nu welke de juiste is? Door het grote aanbod is het lastig om te kiezen. Je wilt uiteraard waar voor je geld en een goed blok. Dit kan echter al snel vrij duur worden en het is zonde als het uiteindelijk niet blijkt te werken. Lees blog

Spinlock-bank

Spinlock - Welke stopper moet ik kiezen?

Het is niet eenvoudig een keuze te maken in de juiste stopper. Zo zal een wedstrijdzeiler altijd hogere eisen stellen aan zijn stopper dan een toerzeiler. Lees blog

Stuur ons een bericht via Whatsapp

Chat met ons